fbpx
office@iuliablaja.ro
0744.301.281 0787.822.100

Cum se contesta clauzele abuzive din contractele de credit?

Clauzele contractuale care nu au fost negociate direct cu clientul vor fi considerate abuzive daca sunt de natura sa creeze un dezechilibru semnificativ intre drepturile si obligatiile partilor.

Potrivit Legii nr.193/2000, o clauza contractuala va fi considerata ca nefiind negociata direct cu clientul daca a fost stabilita fara a da posibilitatea acestuia sa influenteze natura ei, cum ar fi contractele standard preformulate sau conditiile generale de credit practicate de banci pe piata produsului sau serviciului respectiv.

Faptul ca anumite aspecte ale clauzelor contractuale sau numai una dintre clauze au fost negociate direct cu clientul, nu exclude aplicarea prevederilor legale pentru restul contractului in cazul in care o evaluare globala se evidentiaza ca acesta a fost prestabilit unilateral de banca.

In cazul in care banca pretinde ca o clauza standard preformulata a fost negociata direct cu clientul, aceasta este obligata sa prezinte probe in acest sens. Natura abuziva a unei clauze contractuale se evalueaza in functie de:

a) natura produselor sau a serviciilor care fac obiectul contractului la momentul incheierii acestuia;

b) toti factorii care au determinat incheierea contractului;

c) alte clauze ale contractului sau ale altor contracte de care acesta depinde.

In cazul contractelor standard preformulate, banca are obligatia sa remita, la cerere, oricarei persoane interesate un exemplar din contractul pe care il propune.

Clauzele abuzive cuprinse in contract si constatate fie personal, fie prin intermediul ANPC nu vor produce efecte asupra consumatorului, iar contractul se va derula in continuare, cu acordul consumatorului, numai daca, dupa eliminarea acestora, mai poate continua.

In masura in care contractul nu isi mai poate produce efectele dupa inlaturarea clauzelor considerate abuzive, clientul este indreptatit sa ceara rezilierea contractului, putand solicita si daune-interese.

Controlul respectarii dispozitiilor legale se face de reprezentantii imputerniciti ai Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor (ANPC), precum si de specialisti autorizati ai altor organe ale administratiei publice.

Organele de control efectueaza verificari la sesizarea clientilor prejudiciati sau din oficiu. Bancile au obligatia de a prezenta organelor de control, in original, contractele incheiate cu clientii.

Acestea incheie procese-verbale prin care se consemneaza faptele constatate cu ocazia verificarilor facute, precum si articolele de lege incalcate de banca.

In cazul in care constata utilizarea unor contracte de adeziune care contin clauze abuzive, organele de control vor sesiza tribunalul de la domiciliul sau, dupa caz, sediul bancii, solicitand obligarea acesteia sa modifice contractele aflate in curs de executare, prin eliminarea clauzelor abuzive.

Instanta, in cazul in care constata existenta clauzelor abuzive in contract, obliga banca sa modifice toate contractele de adeziune in curs de executare, precum si sa elimine clauzele abuzive din contractele preformulate, destinate a fi utilizate in cadrul activitatii.

Instanta va aplica bancii si amenda contraventionala. Daca instanta constata ca nu sunt clauze abuzive in contract, va anula procesul-verbal intocmit de organul de control.

Clientii prejudiciati de banci prin contracte incheiate cu incalcarea prevederilor legale au dreptul de a se adresa direct organelor judecatoresti in conformitate cu prevederile Noului Cod de procedura civila.

Biroul nostru de avocatura ofera servicii si informatii utile privind contestarea clauzelor abuzive din contractele de credit.

Pentru solicitarea unei consultatii juridice online, va rugam sa completati formularul CONTACT

Comenteaza

Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect.